Loqopediyada elmi nəzəriyyələrin
cəmlənmə formaları
Zamanın müasir
keçid dövrü elmin inkişafı ilə yanaşı onun müddəlarını xarakterizə edir. Bu isə hər şeydən əvvəl elmi
biliklərin ayrı-ayrılıqda geniş inkişafı, geniş və müxtəıif elmi tədqiqatlar nəticəsində elmi əsaslarla analizinin alınması,
kompleks metodlarla şəxsin öyrənilməsi və digər məsələlər müxtəlif nəzəri fikirlərlə
əhatələnir. Əlbəttə, geniş formada elmi problemlərin həll edilməsinə yaxınlaşma,
göstərilən fikir və müddəaları dəyişir. Hər
bir zamanda müxtəlif aspektlərlə tədqiqatların
sintezi elmin inkişafını dövrü xarakterizə edir.
Öyrənilməsi
tələb olunan mürəkkəb fikirlərin müasir psixologiya elmində insan fiziologiyasında
qanunauyğunluqların yaradılması, psixoloji vəziyyət və proseslərlə beyin arasında
təyin olunan əlaqəni cəmləyir. Bir çox dövrlərdə elmi tədqiqatçılar bu mürəkkəb
sualın elmi nəzəriyyələrin həllinin tapmasına can atmışlar və hal-hazırda da bu
elmi nəzəriyyələr üzərində tədqiqatlar aparılır. Bir çox psixoloq və fizioloqların
son əsrdə apardığı tədqiqatlar və xüsusilə A.N.Leontyev, A.R.Luriya, B.M.Teplova,
P.K.Anoxin, M.Zeman, V.İ.Selivestrov və s. elmin gələcək inkişafına istiqamətləndirici
nüfuz vermişdir.Əlbəttə ki,P.P.Pavlovun dinamik lokallaşdırma , ali qabıqaltı funksiya, II siqnal sisteminin (nitq-danışıq)
rolu və s.kimi danılmaz ideyaları əsasında verilmişdir. Ümumdünya psixologiyasında
bioloji və fizioloji xarakterlərin öyrənilməsinidə qarşıya qoyulan məsələlər sosial-ictimai psixologiyanın inkişafının öyrənilməsi ilə bağlıdır.
Bütün bunlar
defektologiyaya, əsasən ayrılıqda loqopediyaya elmi intizamlarla vacib nitq funksiyasının
pozğunluğunun öyrənilməsinə birbaşa münasibətini göstərir. Loqopediya təkcə nitqin
görünüş və formalarını müxtəlif hallarının öyrənməklə yanaşı nitq pozğunluğunun
effektli üsullarla bərpası ilə sıx vəhdət təşkil edir. Pedaqoji əsaslarla mahiyyətini
təşkil edən bir neçə aparıcı metod və üsullarla nitq pozğunluğunun bərpası pedaqoji
silsilə elmlə də münasibətdədir. Loqoped öz işini təkcə didaktik və metodiki əsaslı
prinsiplərlə deyil, eyni zamanda həkim məsləhəti əsasında tibbi məsləhətlərlə (dərman,
fizioterapiya, müalicəvi idman, psixoterapiya) birgə yerinə yetirir. Bütün bunlar
nitqin normallaşdırılmasında loqopedik işin aparılması üçün əlverişli zəmin yaradır,
uşağın sinir sistemini istiqamətləndirir və möhkəmləndirir. Loqoped xüsusi pedaqogikanın
köməyi ilə potogenez və ya anatomo-fizioloji xüsusiyyətləri, xüsusilə qüsurlu inkişafı,nitq
pozğunluqları kimi hissələrə bölməsi məsələləri digər elmi nəzəriyyələrin
ayrı-ayrılıqda əhəmiyyətini göstərir. Eyni zamanda loqoped mürəkkəb dilağırlaşmanı üzvi surətdə anlamaqla yanaşı bu patoloji kompleklərin
fərqləndirməyi bacarmalıdır.Bununla belə
Funksional və mexaniki səs pozğunluqlarının fizioloji mexanizmlərini özlüyündə
şifahi təsəvvür yaratmalı və norma ilə sintezləşdirməlidir. Bütün bu göstərilənlər
ayrı-ayrılıqda ali sinir fəaliyyəti ilə əlaqəlidir.
Loqoped
üçün dizartiya halının məlum nəticələri,
sinir sistemini təyini hissələrinin formaları,Alaliya, Afaziya hallarının patoqenezinin
loqonevrozlarla bərabər tədqiqi biliklərini düzgün fərqləndirməyi daha vacibdir.
Dərketmənin
mahiyyəti müalicəvi-pedaqoji əsaslarla aparmalıdır. Nevroz və loqonevroz müalicəsində
psixoterapiyanın xüsusi əhəmiyyəti vardır. Loqoped tərəfindən psixoterapevtik formada
fərdi söhbətlərin aparılması, qüsurların xarakterinin aydınlaşdırılması, şəxsin
özünütərbiyəsi istiqamətində aktiv mübarizənin metodlarının aradan qaldırlmasında
müəyyən məqsədə doğru yönəldilmə və özünə inamı yaratmaq işin aparılması xüsusi
hazırlıq tələb edir. Kəkələmə təkcə təsirli nitq qüsuru kimi deyil, eyni zamanda
nitq ilə sıx bağlı olan şəxsiyyətin psixoloji xüsusiyyətlərilə, onun özünəinamı
ilə sıx bağlıdır. Psixoterapevtik yollarla sərbəst münasibətin qurulması şəxsiyyətin
tərbiyə olunmasını asanlaşdırır, xüsusilə kəkələmənin müvəffəqiyyətlə müalicəsinə
təkan verir.
Vegetativ
sinir sistemi mərkəzi sinir sisteminin mühüm hissələrindən olaraq, endokrin vəziləri, damarları, daxili orqanların bütünlüklə
vacib funksiyalarını yerinə yetirir. Kəkələyən şəxslər üçün vegetativ sinir sistemi
dairəsində qəfil təlaşlanma xarakterikdir. Vegetopatoloji dəyişkənlik göstəriciləri
nitq qüsurları yaradır. Vegetativ sinir sistemi
müalicəsi uşağın neyropsixoloji durumunun, həyəcandan nitq pozğunluğunun, xüsusilə
loqonevrozların normal nitq fəaliyyətləri üçün çox vacib tədbirlərdən hesab olunur.
Beynin qabıqaltı
hissələrində yuvacıqları şəxsin sinir fəaliyyətinin dəyişkənliyinin davamlı təlaşlanmasını
yaradır. Nitq qüsurunun mürəkkəb formasının
müasir üsullarla uzunmüddətli təcrübə əsasında
aparılan işləri göstərir ki, loqoped tərəfindən hansısa mürəkkəb nitq pozğunluğunda
diaqnoz təyini, xüsusi pedaqoji təcrübəyə əsaslanaraq dəyərli məlumatlarla birlikdə
əldə olunur. Loqoped uşaqları yaxşı bilmək üçün müntəzəm iş aparmaqla, loqoped onların
psixopatoloji və nitq xüsusiyyətlərini qeydə alır. Hansı ki, bu qeydlər diaqnoz
təyini üçün müəyyən əsası var. Elmi əsasların elmi analizlər əsasında açıqlanmasının
əsas prinsipi determinizmdir[1].
Beləliklə,
loqopediya elmi, biliklərin geniş zənginləşməsində, digər əlaqəli elmi nəzəriyyə
və prinsiplərə əsaslanaraq inkişafına nail olur. Bu isə heç bir halda elmin köklərini
yox etmir, onun imkanlarını məhddulaşdırmır əksinə, nitq pozğunluqları və onun təyini
metodlarının elmi tədqiqatlarını genişləndirir və dərinliklərinə nifuz etməyə nail
olur.
[1] Детерминизм-щадисялярин ганунауйьунлуьу вя
сябябиййят ялагясиндян асылы олдуьу hаггыда
нязяриййя
Комментариев нет:
Отправить комментарий