Kəkələmənin yaranma dövrü
Oxunan ədəbiyyatlardan və praktikadan belə
bir nəticəyə gəlmək olar ki, kəkələmə əsasən uşaqlarda məktəb yaşı dövründə əmələ
gəlir. Məktəblilərin nitq qabiliyyətindəki araşdırmaların nəticələri göstərir ki,
kəkələmənin yaranma dövrü onlar arasında eyni olmayan görünüş müxtəlifliyi var.
Kəkələmənin təsadüf edilməsi yaş dövrlərindən, fəaliyət formasından, yaşayış tərzindən
və başqa faktorlardan asılıdır.
Bir çox hallarda 2-5 yaş arasında rast gəlinir.
Uşağın bu keçid dövründə funksional nitq sistemi intensiv inkişafı və fərd kimi
formalaşması özünü dərketmənin dövrünə təsadüf edir. Sonra isə loqonevrozluğa meyl
azalır, növbəti 10 ildə (5-14 yaş) kəkələmənin meydana gəlməsi təqribi dərəcəsi
elə ilk
yaş dövründə olduğu dərəcədə
müşahidə olunur .
Uşaqlarda kəkələmənin yaranma dövrünün statistik
məlumatların analizi maraqlı müşahidələr etməyə imkan verir.
1) Uşaqlarda kəkələmənin bir çox
əlamətləri 2-5 yaş dövrlərində əmələ gəlir. Bu isə cümləli nitq inkişafının müntəzəm
intensivləşməsi dövrünə təsadüf edir. Bunun isə nədən baş verdiyi məlumdur. Uşaqda
bu nitq danışıq orqanlarının və təfəkkürün sistemli uyğunlaşdırılmasının aktiv formalaşdığı
dövrdə baş verir. Eyni zamanda kiçik uşaqlarda nitqin ötəri ləngiməsi
təsirindən durğunluq özünü göstərir. Bu isə ali sinir fəaliyyətinin ilkin əlamətinin
yaranmasının təzahürü olur.
Bu xüsusiyətləri bir cox araşdıran alimlər öz yazılarında qeyd edirlər.
Təəccüblü deyil ki, kiçik uşaqlarda sinir sisteminin işinin kicik pozulması, onun titrək formalı, qıcıq halı məhz nitq danışıq funksiyasında
qarışıqlıq yaradır.
2) Kəkələyən uşaqların bir çoxlarına
orta məktəbin aşağı siniflərində (xüsusilə I sinifdə) oxuyan şagirdlərdə rast gəlinir.
Bu isə ilkin məktəb təliminin çox hallarda
gərginliyə fizioloji və psixoloji pozğunluğa şərait yaratdığı halla bağlı olaraq kəkələmə baş verir.
Hansı ki, məktəbə qədər kəkələmə uşaqda qeyd olunmamışdır.
3) Uşaqlarla kəkələmənin güclənməsi
adətən məktəb təliminə keçid dövründə müşahidə olunur. Ona görə də keçid dövründə
onlar da tənasül yetkinləşir. Kəkələmənin təsirindən mürəkkəbləşmədə məktəbli uşaqlarda
bir tərəfdən müsbət psixofizioloji xüsusiyyətələri yaradır: dişlərin əvəzlənməsi,
idrakın inkişafı və özünüdərketmə, tənasül yetkinləşməsi yaranır. Digər tərəfdən
kəkələmənin güclənməsində məktəb mühitinin, məktəb şəraiti, dərsə müvafiq sistem,
biliyi dərk edib qiymətləndirmək və s. əmələ gəlməsi yaranır. Məktəbə keçid dövründə
uşağın fəaliyyətinin çətinləşməsi əhəmiyyət kəsb edir. Bu isə müəllimlə ünsiyyət
yaratmaq xüsusiyyətləri, sinif yoldaşları ilə əlaqə bir çox hallarda kəkələyən məktəblinin
nitqində xoşagəlməz halları özündən uzaqlaşdırır.
4) Kəkələmə qızlara nisbətən oğlanlarda
daha çox rast gəlinir. Prof. İ.A.Sikorcki bunu qadınlarda beynin sol yarımkürəsinin
fəaliyyət-hərəkət mərkəzinin anadan olan dövrdən başlayaraq inkişafının kişi beynindən
daha sürətli inkişaf etməsi ilə əlaqələndirir.
5) Uşaq bağçalarında, ümumtəhsil
məktəblərində kəkələyən uşaqlara daha çox, valideynlərindən daha kiçik yaşlarından
ayrılmış, uşaq evlərində və internat məktəblərində təlim-tərbiyə alan uşaqlar arasında
kəkələyən uşaqlara daha az rast gəlinir.
6) Kənd yerində yaşayan uşaqlar
arasında şəhər yerində yaşayanlarda daha az rast gəlinir. Kənd yerlərində-0,8-0,9%
(İ.İ.Demina, O.Q.Moroz) şəhərdə-təqribən 2% (M.E.Xvatcsev və b.)
Bunu onunla izah etmək olar ki, kənd yerlərində
nisbətən daha sakit həyat şəraiti, sabit tələsməyən həyat ritmi, təbiətin xoş təsiri
var. Bunu da qeyd etmək olar ki, sinir xəstəliklərinin statistikası göstərir ki,
kənd və qəsəbələrdə yaşayanlar arasında xəstəliyə məruz qalan şəhər yerlərində yaşayanlardan
çox azdır. İqlim kəkələməyə getdikcə təsir göstərir. Bunu müxtəlif müəlliflər qeyd
edir. Prof. M.Zeeman qeyd edir ki, kəkələməyə iqlimin təsiri başqa nevrozlarda olduğu
kimi həddən artıq güclü təsir göstərir.
Beləliklə biz görürük ki, kəkələmənin statistik
məlumatlarına müxtəlif faktorlar təsir göstərə bilər: uşaqların cinsi və yaşı, tərbiyəolunma
və təlimin təsir tipi, yaşayış yeri və hətta iqlim. Bura əlavə etmək olar ki, ayrı-ayrı
vaxtlarda tədqiqatçılar uşaq nitqinin tədqiqini müxtəlif istqamətlərdə aparmışlar,
kəkələmənin mahiyyətini müxtəlif cür dərk etmişlər.
Комментариев нет:
Отправить комментарий