DEFEKTOLOQ LOQOPED: İsa Tərlanov
DEFEKTOLOQ LOQOPED: Şəlalə Tərlanova
Nitq qüsurlu uşaqların differensial xüsusiyyətləri
Nitq
qüsurlu uşaqların ayrı-ayrılıqda öyrənilməsi, qüsur formalarını təkcə tibbi aspektdə deyil, eyni zamanda psixo-pedaqoji
münasibət və bu münasibətdə fərqin təyin edilməsi, araşdırmaların aparılmasını tələb
edir. Təcrübədən bildiyimiz kimi ümumi qüsurlar nitq hərəkətverici analizatorun
funksional pozğunlğu ilə fərqlənir. Bu isə başlıca olaraq zəif, raxit, kiçik yaşlarında
infeksion xəstəlik keçirən uşaqlarda rast gəlinir. Digər formada isə mərkəzi sinir
sisteminin pozğunluğu ilə əlaqəlidir. Bu isə beyinlə (ensefalit, travma və s.) bağlı
keçirdiyi xəstəliklərdən sonra baş verir.
Beyin
qüsurları olan uşaqlarda nevroloji əlamətlər
daha çox müşahidə olunur. Nevroloji
əsaslı mikrosimptomatikada səhv faktorlarla anamnez edilməsi, loqopedik istiqamətdə
işin aparılmasında çətinlik yaradır.
Yüngül
nitq qüsurları ayrı-ayrı fonemlərin səhv tələffüzü ilə bağlıdır. Ağır nitq
qüsurlu uşaqlarda isə təkcə tələffüz deyil, eyni zamanda səs, temp, avazlama, modulyasiya,
tənəffüz və s. müşahidə olunur.
Bir çox
mütəxəssislər apardıqları təcrübələrdən belə nəticəyə gəlmişlər ki, uşaqlarda xarakterin
fərqliliyi tibbi-pedaqoji aspektdə müxtəlif formalı nitq pozğunuluğunu tam olaraq
aşkarlamağa bir o qədər imkan vermir. Uşaqlara yanaşmada differensial diaqnostikadan
istifadə edilir. Bu da bildiyimiz kimi, uşaqların psixo-pedaqoji xüsusiyyətlərini
tam olaraq açıqlamağa çox köməkliyi olur və islaholunmada loqoped üçün xarakterik
xüsusiyyətləri əsasdır.
Müasir
tədqiqatlarda əsas məqsəd belə uşaqların spesfik psixo-pedaqoji xüsusiyyətlərini,
əsasən də, mərkəzi sinir sisteminin orqanik pozğunluq əlamətlərinin olub-olmadığını
müəyyənləşdirmək mütləqdir. Müəyyənləşdirmə zamanı eynilə uşağın müxtəlif situasiyalı
əhatə dairəsində düşdüyü şəraitə necə uyğunlaşdığına diqqət yetirmək lazımdır.
Psixo-pedaqoji
öyrənmədə uşağın dərketmə, yaddaş, diqqət, təfəkkür, iradi-emosional sfera və xarakteri
ön plana gətirilməlidir, paralel olaraq danışıq anında olan qüsurların tədqiqi aparılmalıdır.
Təfəkkür
və digər psixi funksiyaların bir çox formada dağınıqlığı əsəb prosesinin yaxın əhatəli
pozğunluğu ilə bağlıdır. Ali sinir fəaiyyətinin tipik-formasında qabıq analizatorunun
qanunauyğun işi uşağın özünəməxsus psixi xüsusiyyətlərini əks etdirir.
İdrak prosesinin
müntəzəm inkişafında siqnal sistemi xüsusi rol oynayır. Düzgün qarşılıqlı təsirin
qurulması uşağın psixi sferasının müntəzəm inkişafı şüur səviyyəsindən asılıdır.
Bildiyimiz kimi nitq təfəkkürlə sıx bağlıdır, xüsusilə də şəxsin ilkin inkişaf mərhələsində
bu bağlılıq tarazlaşmadıqda fəsadlar törədir. Beləliklə məlum olur ki, uşağın intellektual
bacarıqlarıın formalaşmasında nitq funksiyasının düzgün inkişaf etdirilməsi böyük
əhəmiyyət daşıyır. İstər qrup, istərsə də fərdi yanaşmada məlum olur ki, yuxarı
qrup bağça yaşlı uşaqlarda ağır nitq pozğunluqlarında
bu və ya digər formda və dərəcədə psixoloji inkişafın ləngiməsi müşahidə olunur.
Təkcə
tələffüz dəyişikliyi olan uşaqlarda çox təsadüfi hallarda psixi inkişafın ləngiməsinə
rast gəlinir, səs dəyişkənliyi əsasən normal intllektual inkişafa malik uşaqlar
uğrayır. Bir çox hallarda isə xarakter və emosional sferasında əsəbilik, lüzumsuz
hərəkətlər, tez incimə, ağlağanlıq diqqətində dəyişkənlik müşahidə olunanlara da
rast gəlmək olur. Funksional fonetik tələffüz dəyişkənli uşaqlarda danışıq qüsurları
istiqamətində bir çox hallarda ayrı-ayrı
səslərin və ya qrup səslərin tələffüzünün pozğunluğu müşahidə olunur. Mexaniki
tələffüz dəyişkənliyi təkcə danışığın tələffüzü istiqamətində deyil, eyni zamanda
burunda tələffüz xüsusiyyətləri, sürtülərək pozulma və s. müşahidə olunur.
Funksional
tələffüz dəyişkənliyində artikulyasiya apparatında bir qayda olaraq, sərt pozğunluq
müşahidə olunmur. Mexaniki qaydada isə qüsurlar damaq, dodaq, dil, çənə və s. formada
olmaqla qeydə alınır.
Nisbətən
ağır nitq qüsurlu uşaqlar üzərində aparılan psixoloji tədqiqatlar göstərir ki, uşaqların
bir çoxunda psixi dəyişkənliklər əhval-ruhiyyəsinin tez-tez dəyişməsi, affekt halları,
narahatçılıq daha çox özünü göstərir. Bütün uşaqlarda isə bir qayda olaraq qismən
zehni yüklənmə diqqətin yayınmasına məqsəddən uzaqlaşma və yadırğama nəzərə çarpacaq
dərəcədə müşahidə olunur. Məşğələyə başlarkən özlərini diqqətli və aktiv, qısa bir
vaxtdan sonra məxsusi yorğun göstərirlər.
Uşaqlarla
qurulan gərgin və əsaslı dəyişiklikli iş fəaliyyəti danışıq imkanlarının genişlənməsi
üçün yaxşı nəticə verir. İntelektual səviyyəsi aşağı olan dizartriyalı uşaqlar məşğələ
və dərs proseslərində yeni materialları çətinliklə mənimsəyirlər, köhnələri isə
unudurlar. Lakin son nəticədə keçirilən materialları yekun yoxladıqda gözlənilməz
müsbət nəticə göstərirlər.
Normal
intelektə malik tələffüz qüsurlu uşaqlar ünsiyyəti düzgün qurur, material və göstərilən
münasibətləri tez və obyektiv qəbul edirlər. Nitq inkişafı məşğələlərində, eləcə
də digər proseslərdə loqopedlə səmərəli nəticə göstərir. Əşyaların əsas əlamətlərini
ayrı-ayrılıqda söyləyirlər, lakin olipofren və psixi inkişafdan geri qalan uşaqlarda
bu xüsusiyətlər eyni dolğunluqda müşahidə olunmur.
Beyinlə
bağlı nisbətən ağır nitq qüsurlu uşaqların yaddaşları da müxtəlif dərəcəlidir. Əqli
geriliyi və psixi inkişafda ləngiməsi olan uşaqlar hərfləri, şerləri oxunan nağılları
çətinliklə yadda saxlayırlar. Keçilmiş materialları tez unudurlar. Belə uşaqlara
oyun və mahnı effektli təsir göstərir. Onların artikulyasiya hərəkətlərini, ümumi
motarikasını yaxşılaşdırır. Əsasən də səsin möhkəmlənməsi, səslərin tələffüzü, tənəffüz
funksiyalarını, diqqətini, yaddaşını, sərbəstlik qabiliyətlərini, yaxşılığa doğru
yüksəldir. Fərqli tələffüz qüsurlu uşaqların gün rejiminə özünəməxsus yanaşma xüsusiyyətləri
var. Stol arxasında yemək yeyərkən yemək yemək qabiliyyətlərinə düzgün əməl etmirlər.
Ləng yeyirlər, gigiyenik qaydalara riayət etməyi tez-tez itirirlər. Belə uşaqlar
yuxuya çox çətinliklə gedirlər, narahat yatırlar. Dərhal yatmaq xüsusiyyətləri olmur
və eyni zamanda gecələr ayılır, səhərlər çətinliklə dururlar.
Yüngül və fərqli tələffüz qüsurlu uşaqların müqayisəsi
əsasən psixoloji münasibətlərlə yanaşı, onlarda oxşar və fərqli xüsusiyətlərini,
eləcə də bu və ya digər formada nitq pozğunluqlarını aşkar etməyə imkan verir.
Ümumi nitq qüsuru xüsusiyyətləri:
1. Müayinə
olunan dislaliyalı uşaqların böyük əksəriyyəti normal intellekt nümayiş etdirir.
Müstəsna hallarda psixoloji inkişafın ləngiməsi qeydə alınır, bu zaman isə infantilizmin
cizgiləri özünü göstərir.
2. Xarakter
və iradi-emosional sferada əsaslı patoloji dəyişiklik olmur. Ünsiyyət və əhval-ruhiyyə
həm loqopedik məşğələlərdə eləcə də ayrılıqda normal həddədir. Uşaqlar loqopedlə
həvəslə məşğul olurlar, qüsurları dəf etməyə can atırlar.
3. Fiziki
yorğunluqda və qırmızı dermoqrofizm zamanı vegetativ pozğunluqlar aşkarlanır. Bir
çox hallarda yaddaşın ifadəli formada zəifləməsi, keçirilmiş loqopedik məşğələlərin
mənimsənilməsinə təsirini göstərir.
4. Mexaniki
tələffüz qüsuru istisna olmaqla, artikulyasiya apparatının quruluşunda pozğunluq
yoxdur. Tədqiq olunan uşaqların bir çoxunda üzgünləşmə, mücərrədlilik, diqqətin
dəyişkənliyi müşahidə olunur.
5. Yuxusu
əsasən sakitdir, gecə qorxuları yoxdur. Gigiyenik qaydalara əməl etmək qabiliyyətini
yaratmağa qısa müddətdə kifayətdir. 1-2 ay müddətdə düzgün loqopedik iş aparmaqla
səs dəyişkənliyin bərpa etmək mümkündür.
Beyinlə
bağlı nitq qüsurlu uşaqların xüsusiyyətləri.
1. Böyük əksəriyyətində
psixoloji inkişafın əsaslı ləngiməsi və oliqofreniya müşahidə olunur. İntelektual
səviyyəsinə əsaslı təsir göstərən dərketmə və yaddaş zəifliyi islaholunma prosesini
çətinləşdirir.
2. Ətraf təbiəti
öyrənməklə yanaşı iradi-emosional sferasında dəyişiklik hiss olunur. Ümumiyyətlə
yanaşmaları və ya əlavələri eyni olmur, qeyri-bərabər səviyyəli, davamsızdır. Əhval-ruhiyyəsi
tez-tez dəyişir, gülmək və ağlamaq tez-tez əvəzlənir, affekt, danışığın kəsilməsi,
hisslik, inadkarlıq, tez acıqlanma, hər cür münasibətə əsəb müqaviməti əlamətdar
haldır.
3. Vegetativ
pozğunluqlar açıq surətdə özünü göstərir: əl və ayaqlar soyuq, nəm: dermoqrafizm
parlaq, qırmızı, sabitdir.
4.
Hərəkət sferasında, artikulyasiya apparatında
və eyni zamanda ümumi motorik hərəkətlərdə iştirak edən əzələlərin denervasiya pozğunluğu
müşahidə olunur. Səs tələffüzündə
olan pozğunluqlarla bərabər tənəffüz tənzimlənməsi yoxdur.
5.
Böyük əksəriyyətində
əsassız diqqət, mətləbdən, məzmundan tez uzaqlaşma və üzgünlük özünü göstərir.
6.
Əsasən gecə qorxuları
və yuxu görmələrlə tez-tez qeydə alınan yuxu pozğunluğu.
7. Gigiyenik qaydalara çətinliklə əməl
edirlər. Əsasən əl-ayaq hərəkətlərində əlavələr və ya çatışmamazlıqla müşahidə olunur. Ağır nitq qüsurlu uşaqlarla uzunmüddətli sistemli loqopedik məşğələlər
və tibbi medikamentoz profilaktik tədbirlər aparılmalıdır.
Nəticə
uzunsürən və sistemli məşğələlərin təşkilindən, əsas xəstəliyin formasından və ağırlıq
dərəcəsindən asılıdır. Ümumi nitq qüsurlu uşaqlardan fərqli olaraq əhəmiyyətli dərəcədə
olmayan irəliləyişlə nəticələnir.
Ümumi
nitq qüsuru uşaqlarla aparılan loqopedik iş əsaslı dəyişikliklə nəticələnməsinə
baxmayaraq danışığın çətin tələffüz olunmasını tibbi tədbirlər və loqopedik məşğələləri
differensasiya etməklə (müasir elmi inkişafın köməyilə) müəyyən dərəcədə pozğunluqların
qarşısını almaq mümkündür. Loqopediyada ayrı-ayrı fonetik qüsurların müxtəlif struktur
öyrənilməsi, düzgün nəticələr əldə etməyə, fərqli metodlar isə danışığın əsasən
də tələffüzün normallaşmasına kömək edir.
Комментариев нет:
Отправить комментарий