ƏQLİ CƏHƏTDƏN GERİ QALAN UŞAQLARIN PSİXO-PEDEQOJİ TƏQİQATLARDA PİSXOLOJİ XUSUSİYYƏTLƏRİ
Məktəb və məktəbəqədər yaşlı uşaqlar arasında
istər əqli cəhətdən istərsədə fiziki cəhətdən müxtəlif inkişaf dərəcəsinə malik
olan uşaqlara rast gəlmək olar. Bu dövr üçün uşağın əqli və fiziki cəhətdən normal
inkişaf etməsi bir sıra müsbət amillərdən aslıdır. Lakin bu müsbət amillər olmadıqda
uşaqlar əqli və fiziki cəhətdən müxtəlif xəstəliklərə məruz qalırlar. Bu xəstəliklər
sırasında əqli cəhətdən geridə qalma xususi yer tutur. Beyin xəstəliyinin keçirilməsi
nəticəsində əmələ gələn mərkəzi sinir sistemində müalicəsi mümkün olmayan mənfi
izlər qoyur. Bu isə uşaqları pisixi inkişafdan
saxlayır.
Əqli cəhətdən
geridə qalma katiqoriyasına yalnız müxtəlif xarakterli beyin zədəsi olan müxtəlif strukturlu psxi inkişafdan qalması olan
uşaqlar deyil həm də
müxtəlif mənşəli intellekt pozuntusu olan uşaqlar
aiddir. Buna görə də əqli cəhətdən geridə qalmış uşaqlar bütöv bir qrup kimi xarakterizə oluna
bilməz.
Əqli cəhətdən geridə qalan uşaqlar ilkin yaşlarında
öz yaşıdlarından qüsurlu inkişaf edirlər. Bir cox hallarda nitq inkişafından geridə qalma müşahidə olunur. Adətən
bu katiqoriyadan olan uşaqın məktəb yaşə çatdıqı dövürdə belə onların nitq qüsurları
olmaqla yanaşı sö ehtiyatlarının məhdudluğu və bəsidliyi tətbiqat zamanı müəyyənedici
metodun köməyi ilə üzə çıxır. Eyni zamanda risixi hadisələrin, bacarıq və vərdişlərin,
qabiliyyətlərin inkişaf xususiyyətləri aşkar edilərək formalaşır. Nitq mürəkkəb
xarakter daşıdıqda isə əqli cəhətdən geri
qalan uşaqlar həmişə başa düşülmür. Umumiyyətlə
onların nitqi cox sadə olur.
Bu katiqoriya geniş cümlə nitqinə malik deyil.
Əqli cəhətdən geri qalan uşaqlar arasında
elələri var ki, yönəlilmiş nitqi( müraciət) ümumiyyətlə anlamırlar, elələri də var
ki, yönədilmiş nitqi qismən anlayır. Amma sərbəst nitqə malik deyillər. Uşaqların
bəzilərində anlaşılmaz danışıq bəzilərində isə
yalnız səs riaqsiyası müşahidə olunur. Bəziləri isə uşaq dili ilə bir neçə
söz deyə bilirlər. Uşaqların nitqləri məhtutdur, coxlu fonetik və qrammatik səhvlər
olur, pəltəklik, loqonevroz halları müşahidə olunur. Nitqin belə kobud inkişafdan
qalması onun anlaşılması və tətbiq edilməsi
uşaqlarda ünsiyyətə mane olur.
Təlim normal uşaqda dərketmə fəaliyyətinin mürəkkəb
şəkilinin təşkilini tələb edir.Normal halda elementlərdəki abstraksiyaya və ümumiləşməyə əsaslanan geniş dərk etmə prosesi yaranmalıdır.
Hər hansı qavrayış fəaliyyətinin əsasını ümumləşdirmə
prosesi təşkil edir. Əqli cəhətdən geridə qalma uşaqlarda intelekt xarakterik olduğundan,
onlarda ümumləşdirmə prosesinin inkişafdan geri qalmaları baş verir. Belə uşaqlar bağlılıq və asılılığın
analizini və sintezini dərk etməkdə çətnlik çəkirlər.
Formalaşdırıcı eksperment zamanı qeydə alınırki,
əqli cəhətdən geridə qalan uşaqlarda təffəkür əyani obrazlı xarakter daşıyır və
özünəməxsus xüsusiyyətlərə malik olur. Onlar hər hansı bir cismə baxarkən, onun
əsas əlamətlərini deyil bu cismi az xarakterizə edən əlamətlərini bir qayda olaraq predimentin əyani
olaraq açıq cizgilərlə nəzərə çarpan sistemsiz hissələrini ayırır, görür. Əyani
vəziyyətdə predimetləri qrup halında birləşdirməyə çətinlik çəkirlər.
Bu katiqoriyadan olan uşaqlar təqlidlə predmetin
formasını bölmək və məkan münasibətlərini nəzərə alaraq düzəldə bilirlər. Uşaqların
əksəriyyəti müstəqil fəaliyyət zamanı heç bir əşya şəkili çəkmirlər, belə uşaqların
müstəqil çəkdiyi şəkil təkrar olunan standart elemetlərdən ibarət olur. Əgər uşaqa
konkret tapşırıq verilirsə ( məs.»ev çək» «ağac çək» «adam cək») onda bəzi uşaqlar
yəni təxminən üçdə biri cox pirimitiv bir təsvir yarada bilirlər. Bu uşaqlarda insanın
tipik təsviri baş ayaq olur. Bu hallar 6-7 yaşlı əqli cəhətdən geri qalan uşaqlarda
rast gəlinir. Nəzərə almaq lazımdırki, əqli cəhətdən geri qalan uşaqlar bir –birindən
olduqca fərqlənirlər. Uşaqın sensor və intellektual inkişafının səviyəsini bir tapşırıqla
təyin etmək olmaz.
Dərketmə təlim materiallarını mənimsəmək üçün
mühüm əhəmiyyət kəsb etdiyi halda müqayisə
prosesinin kəskin çatışmamazlığı özünün aşkara çıxarır. Əqli cəhətdən geri qalan uşaqlar təlim prosesinin lap ilkin cağlarında
səsin və hərfin fərqlənməsində çətinlik çəkirlər.
Əqli cəhətdə geri qalan uşaqlarda təfəkkür idrak
prosesinin ləngiməsi nəticəsində çatışmaması riyaziyyat(hesab) dərslərində özünü
daha çox aşkara çıxarır. Ən elementar hesablama əməliyyətı abstraksiyalılıq tələb
etdiyi halda, xüsusi təlim olmadan. pisixi təsirsiz konkret material üzrərində hesablamalara
qadir deyirlər. Heç bir müdaxilə olmadan bu kotiqoriyadan olan uşaqlar ardıcıl saymada, silsiləli saymanı çətinlik çəkmədən
mənimsəyirlər. Əqli cəhətdən geri qalan uşaq cox vaxt məsələ həll edərkən onun mənasını
başa düşmür. Məsələnin məzmunu, orada göstərilən rəqəmlər haqda məlumatlar, onların
riallığı və araolarındakı əlaqələr dərk edilmir. Lakin məsələnin mativi uşaqlarda
maraqlı olduğundan heç bir psixi müdaxilə olmadan yalnız müəyyən edici eksperimentin
köməyi ilə suallara cavab verməklə məsələnin həllinə can atırlar. Amma mətindəki
rəqəmlər və adlar arasında olan mırəkkəb sistem bağlılığı xüsusi çətinliklər törədir.Məsələ
həllində əşyaları və onların təsvirlərini düzgün mənimsəyirlər, lakin əşyalar hadisələr
arasında bağlılıq sisteminin müəyyən etməkdə cox çətinlik çəkirlər. Sujetli şəkillərə
və ya ardıcıl şəkillər seriyasına baxarkən, onlar bu şəkillərdəki ayrı-ayrı detalları
sadalamaqla adlarını düzcün deyə bilirlər. Amma şəkildəki əsas cəhətləri ayıra bilmirlər.
Və ya ardıcıl şəkillərin vahid sujetdə bağlaya bilmirlər bu əlamətlər əqli cəhətdən
geri qalan uşaqlarda onların bədi ədəbiyyatdan ayrı- ayrı parçaların oxuyub başa
düşmələri zamanı da özünü göstərir. Mətindəki
ayrı-ayrı hissələrin arasındakı bağlılığı müəyyən etməkdə. hekayənin mənasını personajların
hərəkət motivlərini başa düşməkdə və s. çətinlik çəkirlər.
Ətraf mühiti təsəvvür etmək və ətraf mühitdə istiqamət
götürmək kimi xüsusiyyətlər əqli cəhətdən
geri qalan uşaqları öz normal həm yaşıdlarından fərqləndirir. Təbii hadisələrin
müəyyən ediməsi mühütdə pridmetlər arasındakı bağlılıqlar, mühüt barədə xarakterik biliklərin
əmələ gəlməsi nitq inkişafında öz təsir gücünü göstərir. Əqli cəhətdən geri qalan
uşaqların həm 5-6 yaş,həmdə 8-9 yaşlarında onları əhatə edən varlıq, zaman və gündəlik həyat məsələləri barəsində kəskin
surətdə kasad və məhtut anlayışları bu katiqoriyadan
olan uşaqlar doğma adamlarının adlarını harada işlədiklərini və ev ünvanlarını bilmir.
Psixi proseslər
inertli, və ağır hərəkətedici xarakteri nəticəsində dolaşığa məruz qalır və onun
təfəkküründə steriotipliyə meyl artıq olur. Əqli cəhətdən geri qalan uşaqların təfəkküründə çatışmamazlıqlar
təkcə onların qavrama qabiliyyətlərinin xususiyyətlərini müəyyən etmir. Bu çatışmamazlıqlar
həmçinin bütövlükdə şəxsiyyətin inkişafına öz təsirini göstərir. Onlar şəraiti lazimi
dərəcədə dərk etmədiklərindən öz davranışlarını şəraitdən aslı olaraq dəyişə bilmirlər.
Ətrafdakılara və öz özlərinə qarşı tənqidi münasibəti aşağı səviyədə olur. Hadisənin
araşdırılması və qiymətləndirilməsi demək olarkı yox səviyəsində olur.
Bu katiqoriyadan olan uşaqların oyunu stereotip
və primitiv xarakter daşıyır. Onlar cox zaman oyunda öz üzərlərinə gütürdükləri
rola müvafiq hərəkət edə bilmirlər.Buda ondan irəli gcəlirki onlar bütövlükdə oyunun
mahiyyətini başa düşmürlər. Əqli cəhətdən geri qalan uşaqların psixi inkişafındakı
qüsurlar məktəbəqədər yaş dövründən fərqli olaraq məktəb təhsili şəraitində özünü
daha kəskin formada biruzə verir.
E. (7yaş 2 ay) psixoloji pedeqoji müayinə zamanı bir-birinin daxilinə keçirilən oyuncaq fiqurların hətta iki
tərkibli formasını da yığa bilmir. Pramida
oyuncağını isə böyük- kiçiklik nəzərə alınmadan yığdı.Cüt şəkillərin bir neçəsini tapdıqdan sonra
tapşırıqdan imtina etdi. E. əşya şəkili çəkə bilmir. Tədqiqatçı tərəfindən verilən
təlimat ona kömək etmir. E. nümunəyə əsasən seçmə tapşırığını tamamilə anlamır. Müxtəlif kotiqoriyadan olan
şəkilləri bir qrupda qruplaşdırmak tapşırığının
bacarmır və heç nəyi qruplaşdıra bilmir. Motorika və psixikasında aqrissivlik daha
çox özünü biruzə verir. Lakin bununla yanaşı təqlid üzrə çox yaxşı işləyir. Həndəsi
fiqurları qutunun oyuqlarından içəri salarkən
o nəyinki obyektin fomasında diqqəti cəmləyirdi, həmdə gözə yari təyin edirdi bu
isə belə katiqoriyadan olan uşaqlar üçün ən xarakterik üsuldur.
Əgər müayinə zamanı E. yalnız həndəsi fiqurlarla bağlı tapşırıq verilsəydi onun imkanları çox yüksək
qiymətləndirilərdi. Bu və ya yalnız ilk tapşırıqlarla kifayətlənsəydik. onda uşaq
öz imkanlarını göstərə bilməzdi, bütün bu göstərilən hiss və intellektual inkişafın
xüsusiyyətləri məktəbəqədər yaşlı əqli cəhətdən geri qalan uşaqlar üçün xarakterikdir, bəzən də 8-9 yaşa qədər.
K. (8 yaş 1 ay) əqli cəhətdən geri qalmanın ən yüngül
forsasıdır. Fəsillər təsfir edən şəkillərin onların təzahür hadisəli şəkillərini
birləşdirərkən uşaq uyğunlaşdırmağı bacarmamaqdan əlavə şəkillərin nəyi təzahür
etdiyini dərk etmir.
Beləki əqli cəhətdən geri qalan
uşaqlarda dərketmə vasitəsiilə tədris materiallarını mənimsəmək üçün əhəmiyyət kəsb
edən müqayisə prosesinin kəskin çatışmamazlığı aşkar olunur. Pramidanın yığılması işini yerinə yetirərkən fiqurların böyük kiçikliyini
nəzərə alaraq pramidanı tam şəkildə toplayır. İki eyni cüt şəkilləri müqayisə etməkdən
imtina etdi. Diqqət və diqqətin cəmlənməsi yoxdur. Böyüklərlə ünsiyyətə girir davamlılıq
sağlaya bilir, bu da təlimə öz təsirini göstərir.
Təqlidə əsasən onlar bir qrup pridmentdən 1,2
və coxlu sayını ayıra bilirlər. Toplama əməliyyatı hətta əyani planda belə tamamilə
yoxdur.
Bu katiqoriyanın uşaqları ən sadə elementar şəkillərin
belə çəkə bilirlər. Onlar tamamilə heç bir təlimatda diqqət çəkməyə bilmirlər, hərçənd bəzi hallarda
jesti anlayıb ona uyğun olaraq hərəkət edə bilməyən cəhd edirlər.
Əqli cəhətdən geri qalan uşaqların bu katiqoriyası fəaliyyətin heç bir
növündə ümumləşdirmə səviyyəsinə çatmırlar.
Yuxarıda göstərilənlər onlarda yalnız 5-6 yaşda yox, həmdə daha gec 8-9 yaşda özünü
göstərir.
Əqli cəhətdən geri qalan uşaqların böyüklərlə
kantakt qurmaları qabiliyyət nöqteyi nəzərdən
bir- birindən fərqli formada olur. Onların bir çoxları asan və tez ünsiyyətə girir
, digərləri böyük çətinliklə, əsasilə bir çoxlarında ünsiyətsizlik, arzu olunmazsızlıq,
böyüklərlə ünsüyyət təşkil etməyi bacarmamaq aşkar olunur. Böyüklərlə ünsiyyət formal
və əvvəlki qaydada olmaqla yanaşı ünsiyyətə tez girir və tez də çıxır. Fikir dağınılıqlığı ünsiyyətin
davamlılığını itirir. Əqli cəhətdən geri qalan uşaqların əksəriyyətində diqqətin pisliyi qeydə alınır. Bu uşaqlarda diqqətin
obyektə yönəldilməsi və davamlılığı çətinliklə olur. Xususi korreksiya və tərbiyəedici iş aparmadan
əqli cəhətdən geri qalan uşaqlarda fikirin cəmlənməsi formaca inkişafı nəzərə çarpmır.
Əgər demək mümkündürsə əqli cəhətdən geri qalan
uşaqlar əslində nailiyyətin olmamasını sərbəst qiymətləndirilməsinə və öz hərəkətlərinə
cavabdehliklə yoluna qoyulmasına qadir deyillər.
Böyüklərlə ünsiyyətdə hissiyat və duyumluluq
daha çox özünü biruzə verir. Onlar bu yolla ünsiyyəti oyuna çevirirlər. Korreksiya
tərbiyə edici iş aparmaqla bu pisixi idrakı halları qavrama və təfəkkürə çevirmək
istədikdə əqli cəhətdən geri qalan uşaqlar qəfil ünsiyyəti kəsir.
ƏDƏBİYYAT
A.A Venqer Q.L Vıqodskaə
. G. İ Leonrard Otbor detey v epeüialjnıe
doşkoljnıe uçrecdeniə. Prosvehenie 1972
Luriə A. E Rolj reçi v psixiçeskom razvitii rebenka.
Vaprosı psixoloqin 1958 .
Levzner M.S Deti oliqofrenı. 1959.
Комментариев нет:
Отправить комментарий