Nitq
temp pozğunluğu
Ədəbi dilin təzahür vasitəsi-ədəbi
tələffüz, fonetik hadisələrin tələffüz normalarını müəyyənləşdirərək nitq surətini
təşkil edir.
Dil ahəngi, vurğu, avazlama,
durğu (fasilə) tələffüz normalarındandır. Normal danışıqda insan bir saniyədə
10 səsdən 14 səsə qədər tələffüz edir. Nitqin surətli formasında (hazır material
diqtəsində) 16-20 səsli fonetik ifadə yaradır.
Nitq surətinin həddən artıq ləngiməsi
və eyni zamanda surətləndirilməsi nitqin temp pozğunluğudur. Məktəbəqədər
yaşlı uşaqların əksəriyyəti öz nitqinin tənzimlənməsində
və eyni zamanda qapanma prosesi nisbətində
surətli danışıq baş verir. Əgər uşaqlarda ailədə tələskənli, tez danışıq
müşahidə olunursa, yüksək temp ilkin olaraq nitq əlamətinə çevrilir. Keçid dövründə
(5-7 yaş) ola bilər ki, əlamət güclənsin. Nevropat uşaqlarda isə yüksək templi danışıq
kəkələmə əmələ gətirir. Nitq inkişafı prosesində surətli danışıq tələffüz normalarının
formalaşdırılmasına mane olur və uşaqda səs tələffüzü və ümumi ifadə tərzinin düzgün
olmayan cəhətlərini möhkəmləndirərək üzə çıxarır
.
Uşaqlarda danışıq surəti bioloji və sosial faktor əsaslı nitq inkişafı ilə formalaşır.Yəni irsi,xüsusiyyətlərindən və əhatə dairəsindən
asılı olaraq nitq inkişaf tempi yaranır. İnsanın daha müxtəlif emosional vəziyyətlərində
danışıq surətinin dəyişkənliyi müşahidə olunur. Bu halda dəyişkənlik müvəqqəti xarakter daşıyır və qısa bir anda tarazlaşdırılır.
Nitq temp pozğunluğu xarakterinə görə 2 hissəyə ayrılır:
1) Uyğunluq xarakterli (daxili nitqin
patofizioloji əlamətləri ilə);
2) Nitq əmələgəlmədə tutulma xarakterli.
Bu iki halın qarşılıqlı keçid əlaqələri
vardır. Münasib vəziyyətlərin müntəzəmliyi xarakterik əlamətləri tənzimləyir.
Asta danışıq surəti. Bradilaliya (yunanca «bradys»-asta, labiya-danışıq) patoloji cəhətdən
asta olsada, düzgün kordinasiya olunmuş, uyğunlaşdırılmış nitq deməkdir. Bradilaliya
uşaq və böyüklərdə rast gəlinir. Belə ki, daxili və ilkin nitq ayrılığının irsiyyət[1] forması əsaslı olaraq aşkarlanır. Hər şeydən əvvəl bradilaliya somatik,
nevroloji və ya psixoloji xəstəlikərin hər bir sindromunda aşkarlanır. Bradilaliyanın aradan qaldırılmasında müalicənin kompleks şəkildə (loqopediyanın
xüsusi üsullarından, şəxsiyyətin yenidən tərbiyəsi, medikomentoz müalicə, müalicəvi
idman, avazlama, mahnı, fizioterapiya və s.) aparılması vacibdir.
Yüksək danışıq
surəti-Taxilaliya (yunanca tachis-yüksək, tez, laliya-danışıq) danışıq surətinin
patoloji tezliyi deməkdir. Hədsiz həyəcanlanma anında nitq surəti qəfil tezləşir.
Həmin anda nitqə diqqət, nitq tutulması, təkrarlanma, sözlərin işlədilməməsi , əlavələnməsi, aqrammatika və s.
pozğunluqlar meydana çıxır. Psixomotor həyəcanlanma fonunun aşağı olduğu zaman şəxsin
patoloji xüsusiyyətlərinin yenidən bərpası istiqamətlərində müalicəvi idman, medikomentoz
və fizioterapevtik təsirli işlər aparılır. Uşağın öz nitqinə diqqət, danışıq surətinin
tarazlaşması, söz təfəkkürünün tərbiyəsi loqopedik işin əsas istiqamətlərindəndir.
Cümlədə sintaksis,
fikrin ardıcıllıq kəsəri, nitqdəki fonematik çatışmamazlıqlara çox rast gəlinən
hallardır. Bir çox mütəxəssislər yüksək danışıq surətinin bir çox başqa hallarını
da tədqiq etmişlər .
Battarizm[2]-daha
çox nevropat uşaqlarda rast gəlinən həyəcanlanmanın ən yüksək anında baş verir,
anormal xüsusiyyətlərdən asılı olan şərtləndirilmiş nitq tələskənliyidir. Bu eyni
zamanda sözlərin qeyri-dəqiq, sona yetirilməmiş formada tələffüzü deməkdir. Battarizm
və poltern sinir sistemlərinin bərpası və möhkəmləndirilməsi, xüsusi loqopedik məşğələlərdə
nitqin parçalarının mənalı səslənmə əlamətləri, avazlanma , durğu (fasilə) axarlılıq
istiqamətində təlim aparılmalıdır. Ümumiyyətlə kompleks müalicəvi-pedaqoji əsaslarla
yerinə yetirilir.
Bir çox tədqiqatçılar
müxtəlif cəhdlərlə nitq tələskənliyinin patoloji mexanizmlərini aşkarlamağa çalışmışlar.
“Nitq tələskənliyi zamanı yaranan pozğunluğun səbəbi nədir?”- sualını mütəxəssizlər sadə formada belə izah
edirlər ki, təfəkkür prosesi ilə söz təfəkkürü arasındakı tarazlığın pozğunluq nəticəsidir
və bunun nəticəsində diqqətin geriliyi mərkəzi sinir sistemində anormal nəticə
göstərir, eyni zamanda nitq hərəkətverici sistemin funksional fəaliyyətinin pozğunluğu
baş verir.
Qeyri-müntəzəm
danışıq tempi.
Danışarkən tutulma,
dil dolaşıqlığı, cümlə və sözlərdə əsassız durğu qeyri-müntəzəm danışıq surətini xarakterizə edir.
Aşkarlanma formasına görə bir neçə yerə ayrılır:
a) Ayrı-ayrı
fonemlər və ya birləşmələr (əvəzliklər) təkrarlandıqda; Məs. Mən... Biz... Mən atamla qonaq getmişdik
b) Qeyri-müntəzəm
danışıqda əsassız sükut; Atam mənə... Atam
mənə... Atam mənə şar rəngində top aldı. (qırmızı, sözünü unutmuşdur)
c) Bir və ya bir neçə hərfin
(fonem) çətinliklə sürətli tələffüzü. aıx aıx aıxşamlar
işıqlar qəşəng görsənir. Qeyri müntəzəm danışıq tempi tutulmalar, dil dolaşıqlığı coşqusuz və ya coşqulu (qıc olma) xarakterlərdən
asılı ola bilər. Coşqusuz (nitq hərəkətverici orqanlarda qıc olmayan) xarakterli
tutulmalar poltern və fizioloji söz təkrarlanması, coşqulu xarakter isə loqonevroz,
kəkələmə ilə əlaqəlidir.
Fizioloji iteriya (iterare-latın
sözündən-təkrarlanmaq). Bir çox mütəxəssislər hesab edirlər ki, iteriya
uşaqlarda cümləli danışığın fəal formalaşdığı dövrdə (2-5 yaş) 80%-ində özünü göstərir.
M.Zeeman qeyd edir ki, təkrarlanma ümumiyyətlə uşaqların danışığında müşahidə edilir.
Bu göstəricilərlə
olan hallar xəstəlik deyil, lakin uşaq danışığının
inkişaf dövrü üçün fizioloji tutulma halıdır.
Uşaqların nitqində
fizioloji tutulma, təkrarlanma, onun təfəkkürünün inkişafı nitq imkanlarının inkişafını
qabaqlaması ilə bağlıdır. Məlumdur ki, kiçik yaşlı uşaqların nitq imkanlarını onun
öz nitqinə qarşı periodik uyğunlaşma və danışıq apparatı (heç də böyük olmayan fəal
söz ehtiyatı, tam olmayan fikirlərin təsir forması, yetərincə dəqiq olmayan artikulyasiya
hərəkəti və s.) təşkil edir. Uşaq bir çox şeyləri dərk edir və daha çox biliklər
əldə etməyə can atır.Eyni
zamanda onun bütün hərəkət fəaliyyəti və ətrafdakılarla münasibətində adətən, yüksək
emosional əhval-ruhiyyə olur. Uşaq nitqi 2-5 yaş arası adətən müxtəlif cür təkrarlanma,
dayanıqlıq, fikrin təşkilində səs tələffüzü və cümlələrin qeyri-dəqiqliyi, xaotiklik,
söz itirilməsi və bir sıra çatışmamazlıqlarla əhatə olunur.
Uşaq nitqindəki fizioloji çatışmamazlıqlar,
eyni zamanda tutulmalar onlarda müxtəlif xoşagəlməz faktorların təsirindən əmələ
gələ bilər. Bunlar xəstəlik, zədə, düzgün olmayan pedaqoji yanaşmalar ətrafdakıların
tərbiyələndirici təsirindən, yaş dövrünə uyğun olmayan söhbətlərdən,uşaqlar ücün nəzərdə tutulmamış
televiziya verilişlərinin təsirindən
ola bilər.
Bir sıra tədqiqatçılar
(M.Zeeman və s.)
fizioloji iteriyanı sözün və ya fonemin sərbəst hallanması kimi görür. Başqa
tədqiqatçılar (A.Qudsman, G.Freşels və s.) hesab edirlər ki, iteriya kəkələmənin
ilkin etapıdır. V.İ.Seliverstov isə qeyd edir ki, təkrarlanma etapından sonra uşağın
öz nitqinə qarşı (qüsuruna qarşı) diqqətin cəmlənməsi kəkələməyə gətirib çıxarır.Sərbəst tarazlığın pozulması nəticəsində
affekt hallarının
baş verməsi, coşqusuz xarakterli tutulmalar, coşqulu xarakterli tutulmalar əvəzlənilməsiilə nəticələnir. Bu isə bütün
hallarda baş vermir. Uşağın anormal tərbiyəsi psixi pozğunluğa gətirir və ali sinir
fəaliyyətinin qüsuruna səbəb olur, onun nəticəsi olaraq kəkələmə yaranır. Çox vaxt
uşağın ali sinir fəaliyyətinin pozulması fizioloji sarsıntı və ya psixoloji halların eyni vaxtda
güclənməsi nəticəsində əmələ gəlir, yəni qorxu yaranır. Həqiqətən də kəkələməni
yaradan qorxu və buna oxşar bir çox səbəblərdən kəkələmənin əmələ gəlməsi anında
çıxış yolunu axtarmaq lazımdır ki, uşaq hansı səbəbdən qorxa bilər.
Məlumdur ki,
insanın nitq xarakteri onun psixoloji durumunu, xüsusilə ali sinir fəaliyyətinin
uyğunluq dərəcəsilə əlaqəlidir. Normal həyat təcrübəsindən görürük ki, danışıq tempi
ilə hərəkət surəti arasında yəqinlik əlaqəsi vardır. V.İ.Seliverstov obrazlı ifadə
ilə belə qeyd edir ki, «Göz-insan qəlbinin aynasıdır». Onda bunun ardınca söyləmək
olar ki, «insanın nitq xarakteri-onun psixoloji durumunun aynasıdır. Bu xüsusilə
uşaqlarla münasibətdə, bütünlüklə onların öz emosiyalarını maskalamağa hələ öyrənmədiyi
dövrə şamil edilir.»
Uşaq davranışının
nizama salınması şəxsin istiqamətlənmiş
həyat ritmini müəyyən edir. normal şəraitin təşkili , psixikanın normal
inkişafı, sakit-sərbəst danışıq üçün imkan yaratmaq; uşağın hərəkət və fəaliyyətinin
çoxcəhətli formalarının qəfil birinin başqası ilə əvəz edilməsi, orqanizmin qənaətbəxş
normallaşmış ali sinir fəaliyyəti vacib amillərdəndir. Uşaq üçün müəyyən
və ciddi rejim yaradılaraq
davranışın normallaşması, ətrafdakıların
uşağa qarşı münasibəti səmimiləşdirir, incələşdirir. Şəhanə ailə, sakit aura,müəyyən kicik qüsurlu şəxsləri
normal ailə şəraitinə uyğunlaşdırır. Yuxarıda qeyd olunan obrazlı ifadələrin
davamı olaraq qeyd etmək istəyirəm ki, «Valideyn (əsasən ana) uşağın nitq (danışıq, davranış) aynasıdır[3]».
Ümumiyyətlə loqopedik
iş prosesinin çoxcəhətliliyi xüsusi tələbkarlığı ətrafdakılarla təşkilatçılıq işi
tələb edir. Hər bir valideyn, loqoped və tərbiyəçinin arzusu, məqsədi uşağın nitqində
səlist, davamlı, fonetik və qrammatik düzülüş, düzgün informasiya yaratmaqdır. Əsasən
də uşağın nitqində avazlılıq, temp və s. pozğunluqlar olan zaman xüsusi əhəmiyyətlidir.
Nitq inkişafı üzrə təlim-tərbiyə işi əsasən 3 istiqamətdə aparılır[4].
1. Uşaqların düşüncə tərzlərini genişləndirmək
və söz ehtiyatını artırmaq;
2. Nitq tutulmaları, fasilələr yarandıqda
uşağın öz arzu və fikirlərindəki ardıcıllığı yaratmaq;
3. Sürətli danışıq zamanı tutulma
, danışıqda yaranan fonetik qüsurlara diqqət yetirmək və uşaq ücün nəzərə çarpdırmaq olmaz.
Bir çox mütəxəssislər
uşağın bütün səslərin
düzgün tələfüz qaydalarını
5 yaşının sonuna qədər öyrənməyi vacib bilirlər.
Lakin hər şeydən
əvvəl qeyd etmək olar ki, son dövrün sürətli
inkişafı uşaq beyninin psixoloji inkişafından yan keçmir, sürətli inkişaf prosesində
uşaqlar daha çox söz ehtiyatı qazanır.Bu zaman daha çox fəaliyyət prosesləri güclənir.Fəaliyyət prosesləri uşaqları daha
çox düşündürməyə, daha erkən yaşda düzgün ünsiyyət qurmağa sövq
edir. Bunun üçün də normal tələffüzün yaş dövrü 4 yaş nəzərə alınması daha uyğundur.
Məktəbəqədər yuxarı yaşlı uşaq öz nitqində olan çatışmamazlıqları başa düşməsi mütləqdir.
Bu çatışmamazlıqları aradan qaldırmağa can atmalı, yaxşı danışmağı bacardığını mütləq
qaydada hiss etməyi vacibdir.
Uşaqların nitq
imkanlarını genişləndirmək, danışıq surəti və avazının normallaşdırılması konkret
olaraq əhatəsində olan şəxslərin, tərbiyəçi və loqopedin nitq imkanlarından və bu
imkanların çatdırılma qaydasından asılıdır.
Göstərilənlər uşağın gələcək həyatında düzgün nitq qabiliyyətlərinə yiyələnməsi və
müstəqil formalaşmasında əsas təkanverici amillərdəndir.
[2] Баттаризм-Кирен чары Батта, Щередотун йаздыьына эюря, тез данышан, баша дцшцлмяз, данышанда сюзляри сона йетирмядян данышырмыш. Беля нятижяйя эялмяк олар ки, йунан сюзцдцр.
Комментариев нет:
Отправить комментарий